SHARIATI Method روش تدریس SHARIATI در کلاس های غیرحضوری:

با توجه به نیاز به برگزاری کلاس های غیر حضوری در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و کمبود منابع آموزش روش تدریس مجازی جناب آقای دکتر شریعتی با تجربه بیش از ۱۰ سال ارائه آموزش مجازی و بیش از ۱۸ سال کار آکادمیک در حوزه آموزش علوم پزشکی با الهام و اقتباس از روش های تدریس دانشجو محور و کلاس وارونه و … نسبت به طراحی روش تدریس ۸ مرحله ای برای کلاس های غیر حضوری اقدام نمودند. که مراحل هشتگانه آن به شرح زیر می باشد:

  1. Send educational content
  2. Homework
  3. Assessment of homework
  4. Redesign class content
  5. Interactive online class
  6. Answer the questions
  7. Testing online
  8. Illustrate new homework

نام این روش را با ترکیب حرف اول هر مرحله SHARIATI گذاشته و آموزش این ۸ مرحله را در ۱۶ دقیقه در فرمت mp4 تهیه و در اختیار علاقه‌مندان گذاشته اند.

انتظار می رود مخاطبان گرامی بتوانند با کمک این روش کلاس های غیر حضوری جذاب تر، اثربخش تر و با کیفیت بالاتر ارائه نمایند.

*****

توسعه شبکه سلامت کشور،راهبرد های توسعه شبکه بهداشت و درمان کشور
ارائه در شورای آینده نگاری و نظریه پردازی سلامت، فرهنگستان علوم پزشکی
۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

قدردان و شاکریم

  • تجربه موفق چهار دهه مراقبتهای اولیه سلامت و استقرار نظام شبکه و برنامهPHC
  • اقـدام بـرای حفاظـت مالـی از خدمـات سـلامت، و اجـرای برنامـه جامـع بیمـه همگانـی سـامت
  • ادغام آموزش علوم پزشکی و بهداشت و درمان و تربیت نیروهای مورد نیاز
  • راه اندازی بیمه روستایی و پزشک خانواده و نظام ارجاع اولیه در بستر شبکه روستایی
  • شروع فرآیند اصلاحات نظام سلامت در کشور که با فراز و نشیب های متعدد
  • شروع برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری )که با تغییر تیم با چالش مواجه شد(
  • اضافه شدن کارشناس/ کارشناس سلامت روان و تغذیه به ارائه دهندگان خدمت
  • استقرار پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت که بصورت نوین از سال ۱۳۹۴ شروع و هم اکنون از افتخارات است
  • طرح تحول سلامت بخصوص در بهداشت و گسترش خدمات به شهرها و بخصوص حاشیه شهر

توسعه شبکه بهداشت و درمان چرا؟ و چگونه؟

  • چون هنوز تا اهداف چشم‌انداز فاصله داریم
  • بجای توجه به سلامت به نظام سلامت توجه کردیم
  • بجای خرید سلامت، گاهی خدمات سلامت را خریدیم که منجر به گسترش خدمات موازی، اضافی و پرعارضه شده و برخی مواقع وقت افراد را خریدیم
  • بی عدالتی در سلامت (میانگین خوب توزیع نا متقارن سلامت)
  • فاصله بین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در دهک های مختلف درآمدی
  • و شهرنشینی (شهرهای پنهان در دل شهرهای بزرگ و حاشیه نشینی)
  • می توانیم مانند هزار سال قبل بهترین خدمات سلامت و بیمارستانها را داشته باشیم
  • بیمارستان محوری و تخصص گرایی با کارایی و اثربخشی پایین
  • ارائه خدمات مبتنی بر ویژگی های ارائه کننده بجای توجه به نیاز مردم
  • کم توجهی به تعیین کننده های اجتماعی سلامت
  • عدم مشارکت پزشک در ریسک تحمیلی و هزینه های اضافی بر بخش
  • کمبود کارآیی در تخصیص منابع ملّی (allocative efficiency)
  • بیمه ها ی درمان‌نگر بجای سلامت‌نگر
  • لزوم توجه به P4 Medicine (Predictive, Preventive, Personalized and Participatory)
  • هزینه های فزاینده:
    • جمعیت مسن‌تر و آگاه‌تر
    • بیماریهای جدید، فناوری‌ها، داروهای روشهای تشخیصی جدید
    • انتظارات فزاینده مردم
    • جبران گذشته، مقایسه و تقلید
    • درخواست خدمات برای ارتقای کیفیت زندگی
    • محدودیت در ظرفیت پرداخت هزینه مراقبت سلامت
    • شک به مناسبت وضع موجود

توسعه شبکه با رویکرد دستیابی به استانداردهای موجود

  • تغییرات چند سال اخیر از جمله برنامه پزشک خانواده روستایی، پزشک خانواده شهری، پرونده الکترونیک سلامت، تحول سلامت در حوزه بهداشت و … استانداردهای جدیدی به شبکه تحمیل کرده که هنوز در همه مناطق اعمال نشده است
  • پس یکی از گزینه های توسعه شبکه استقرار استانداردهای کیفی و کمی مذکور می باشد
  • این رویکرد به نوعی رشد بوده و توسعه تلقی نمی گردد
  • و دنباله روی از نگاه گذشته نگر است، هرچند مزایایی دارد

توسعه شبکه با رویکرد انطباق با قوانین و مقررات بالادستی

  • حفظ ساختار کلی شبکه و وارد کردن گزینه های متعدد در آن به منظور تأمین خواسته های قانون اساسی، قانون برنامه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت
  • رویکردی مناسب، قانونی لیکن همچنان گذشته نگر بوده و انجام تکالیف گذشته در آینده است
  • روش های کار همچنان در مدار گذشته می چرخد
  • مثل اینکه برای تأمین استانداردها بر روی خودروی پیکان ایربگ، کولر و ترمز ای‌بی‌اس نصب کنیم
  • بویژه که اعمال نظارت بر اجرای قوانین معمولاً بر درونداد انجام می شود و کمتر به فرآیند و معمولاً نمی توانند این نظارت را بر برونداد نیز اعمال کنند

توسعه شبکه با رویکرد رفع مشکلات و پاسخ به نیازهای فعلی سلامت

  • باز هم با حفظ ساختار کلی شبکه صرفاً با تغییرات متعدد جهت رفع کاستی ها و مشکلات همرا خواهد بود
  • ایراد اصلی این رویکرد عدم سازگاری درونی ساختار و زیرساخت قبلی (است که مبتنی بر استراتژی های گذشته طراحی شده) با تغییرات تحمیل شده به شبکه که برای رفع نواقص است
  • بدیهی است نیازهای حال و آینده را نمی توان با ابزار و زیر ساخت گذشته تأمین کرد

*توسعه شبکه با رویکرد بازطراحی مبتنی بر شرایط آینده

  • طراحی مبتنی بر شرایط آینده انجام شده از کارایی و اثربخشی بالایی برخوردار خواهد بود
  • به عنوان پیشران توسعه سایر بخش های توسعه عمل خواهد کرد و باعث توسعه کشور می شود
  • سازمان را چالاک و توانمند می کند
  • از تکنولوژی روز بهره می جوید
  • مقرون به صرفه و صلاح می باشد
  • اینکار با مقاومت برخی از ذینفعان کلیدی مواجه خواهد شد
  • بسیاری از منافع پیدا و ناپیدا قانونی و غیر قانونی افراد تهدید می شود
  • تأمین منابع برای طراحی و اعمال بازطراحی ساده نخواهد بود

از مباحث مطرح شده نتیجه می گیریم که:

  • شبکه بهداشت و درمان کشور موفقیت های ارزشمندی داشته که باید قدردان و شاکر بود
  • توسعه شبکه بهداشت و درمان برای رفع مشکلات و دستیابی به چشم انداز و . . . ضرورت دارد
  • سوابق کشور نشان داده است که با لطف خداوند و با تلاش عالمانه می توانیم بهترین و اولین باشیم
  • توسعه شبکه با رویکرد دستیابی به استانداردهای موجود نهایتاً موجب رشد است نه ارتقاء
  • توسعه شبکه با رویکرد انطباق با قوانین و مقررات رویکردی مناسب، لیکن همچنان گذشته نگر بوده و انجام تکالیف گذشته در آینده است
  • بدیهی است نیازهای حال و آینده را نمی توان با ابزار و زیر ساخت گذشته تأمین کرد
  • پس ما نیازمند توسعه شبکه با رویکرد بازطراحی مبتنی بر شرایط آینده هستیم و این خود نیازمند استفاده از تکنولوژی آینده در زمان حال است.

براساس طراحی جدید چه اتفاقی رخ می دهد؟

  • داده های سلامت و بیماری، وضعیت اقتصادی-اجتماعی و سایر عوامل موثر بر سلامت فرد، خانواده و اجتماع به سامانه هوشمند سلامت که مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده وارد می شود
  • آنگاه سامانه براساس بهترین شواهد علمی، قواعد و برنامه‌های سلامت، تجارب ماشین، متناسب با بهینه سازهای ورودی و . . . بهترین، مناسب‌ترین، اقتصادی‌ترین و جامع ترین برنامه سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی را با جزئیات کامل تولید و پس از عبور دادن از فیلترهای از پیش تعیین شده، تولید و توزیع می کند.
  • درخواست ها و الزامات برنامه سلامت تولید شده برحسب محل اقدام به شبکه کامپیوتری مربوطه رفته و به عنوان یک درخواست مطرح می شود
  • درخواست های وارده برحسب اولویت و قواعد و مقررات قانونی به مورد اجرا گذاشته می شود و محیط حامی سلامت را می سازد
  • بدیهی است که گیرنده برخی از درخواست ها خود فرد می باشد
  • در این شرایط هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام پرسنل بهداشت و درمان و پزشکان نیز با در اختیار داشتن کلیه سوابق و اطلاعات مراجعه کننده یا بیمار، مبتنی بر شواهد و با استفاده از CDSS و هوش مصنوعی خواهد بود
  • با بلوغ این نوع سامانه‌ها تولید دانش و کشف الگوها و ارتباطات جدید رخ خواهد داد و به جای تولید مقالات تکی و موردی بطور سیستماتیک دانش خلق و با عبور از مسیر هوش مصنوعی به خرد و با اعلام به مبادی ذیربط به اجرا درمی آید
  • شاید نگاه به نمودارهای زیر که شکل ساده ای از بکارگیری ICT و محصول سامانه سیب است به درک بهتر مسئله کمک کند

چرا باز طراحی برای توسعه شبکه ضروری است؟

  • چون ساختار و وظایف حوزه سلامت بصورت جزایر سیاستگذاری، تصمیم گیری، اجرا، نظارت و ارزشیابی غیر یکپارچه و غیر هماهنگ و دارای سوگرایی شده است
  • هر کس در هر دوره به سلیقه خود حتی گاهی با حمایت قانونگذار و برخلاف قانون جزیی به بخش سلامت افزوده یا کاسته و تغییراتی غیر همگن در آن اعمال نموده است
  • انواع مختلف قرارداد بکار گیری و تنوع و تداخل نظام های استخدام و نظام های پرداخت متعدد، بطوریکه برای ارائه یک خدمت مشخص افراد مختلف با انواع روش های استخدام و پرداخت بکارگیری شده اند
  • بطوریکه برای انجام یک خدمت توسط یک نفر در یک لحظه پرداخت های متعدد وجود دارد
  • چون تولیتِ این تشکیلات عریض و طویل نه برمبنای قانون نه بر مبنای دانش بلکه مبتنی بر خواست چند نفر (بدون وجود افراد و سازمان های مستقل ارزشیابی) انجام می شود.
  • ظاهراً تمرکز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید بهداشت باشد، اما وقتی به سطح استانی که می رسد می شود دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و تمرکز آموزش و پژوهش و درمان می شود
  • تضاد منافع شدید و کانون های متعدد و متضاد مانع اجرا و به ثمر نشستن اصلاحات شده است
  • آنچه در مورد پرونده الکترونیک سلامت، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، رخداد
  • خدمات موازی و تکراری غیر اثر بخش

ویژگی های شبکه بهداشت و درمان توسعه یافته

  • ارائه یک الگوی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت یکپارچه با محوریت دولت نه وزارت بهداشت به تنهایی
  • ما فقط نیازمند همکاری بین بخشی نیستیم ما نیازمند رویکرد سلامت‌نگر هماهنگ در همه بخش‌ها هستیم
  • توانمندسازی افراد و با دراختیار قراردادن ابزار و امکانات ارتقای سلامت فردی و …
  • فقط مبارزه با ریسک فاکتور کافی نیست بلکه تأمین عوامل ارتقا دهنده سلامتی و نشاط و بهره وری
  • باید به جای ورود داده های سلامت افراد به سامانه‌ها، داده های مرتبط به سلامت فرد را واکشی کنیم
  • به جای تصمیم براساس برنامه های سلامت از پیش تعیین شده باید مناسب‌ترین خدمات را برای فرد طراحی و ارائه نمایی
  • بدیهی است که انجام این امور بدون استفاده از ICT و هوش مصنوعی مقدور نیست
  • و ساختار باید مبتنی بر چشم‌انداز، ماموریت، اهداف و وظایف بازطراحی شود

برای ملاحظه نمودارها و الگوهای پیشنهادی فیلم فوق را ملاحظه فرمایید

*****

سلامت روان Mental Health:

این مبحث قسمت سلامت روان در درس اپیدمیولوژی بالینی دانشجویان پزشکی بوده و پس از ارائه تعاریف میزان های شیوع اختلال های روانی و عوامل مرتبط با آن را شرح می دهد

  • بهداشت روان، دانش و هنری است که به افراد کمک می کند تا با ایجاد رو شهایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری نموده و راه حل های مطلوبتری را برای حل مشکلات خود انتخاب نمایند.

تعریف سازمان جهانی بهداشت:

–عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب . نتیجه آنکه مفهوم بهداشت روانی عبارت خواهد بود: از تامین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلاء به اختلال روانی، درمان مناسب و بازتوانی آن.

اختلالات روانپزشکی بعد از سوانح دومین گروه بیماری اتلاف کننده عمر به علت مرگ زودرس و ناتوانی DALY بودند. 

  • افسردگی شایع ترین اختلال روانپزشکی می باشد.
  • حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد اختلالات روانی که منجر به مداخله روانپزشکی می‌شود، افسردگی است.
  • شیوع افسردگی در زنان تقریباً دو برابر مردان است
  • میزان شیوع تمام طول عمر برایMajor depressive disorder حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

پیشگیری و کنترل افسردگی:

  • پیشگیری سطح اول:

–افزایش آگاهی جامعه

–آموزش (بهداشت روانی، شیوه های مقابله با استرس) و حمایت از افراد در معرض خطر افسردگی

–با توجه به اینکه مطالعات نشان داده مذهبی بودن با افسردگی رابطه معکوس و معنی دار دارد توجه به نقش مذهب و الا بذکر الله تطمئن القلوب

  • پیشگیری سطح دوم: تشخیص و درمان به هنگام

–چون ۵۰% بیماران برای درمان مراجعه نمی کنند لذا تست های غربالگری (Beck depression test) بخصوص در گروه های درمعرض ضروری است

–فراهم کردن دسترسی به خدمات روانپزشکی بطور ادغام یافته با دیگر خدمات بهداشتی درمانی

*****

مطالعات کیفی مقدماتی Qualitative Research:

چرا مطالعات کیفی اهمیت دارد؟

  • چون در بسیاری از موارد مطالعات کمی پاسخگوی سوالات و نیازهای اطلاعاتی ما نمی‌باشد
  • در برخی موارد انجام الزامات مطالعات کمی مقدور نبوده یا اصولا لازم نیست
  • در موارد بسیاری حتی با رعایت الزامات مطالعات کمی نتایج حاصل ارزشمند نخواهد بود
  • گاهی انجام یک مطالعه کمی بدون انجام مطالعه کیفی مقدور نمی‌باشد

مطالعات کیفی عبارتند از استنتاج نتایج از دل مباحث و جملات. در این تحقیقات، محقق به دنبال کمّیت یا شمارش پدیده نیست و حتی آن را سنجش و اندازه گیری نمی کند. این تحقیقات هیچگونه قابلیت تکرارپذیری و قانونمندی برای تجزیه و تحلیل، آنچنان که در داده های کمی وجود دارد، را نمی‌پذیرند. اندازه گیری در تحقیقات کیفی عموماً به شکل دسته بندی یا طبقه بندی صورت می گیرد

تحقیقات کیفی تعیین می کنند کهX (مجهول یا موضوع مورد مطالعه) چیست؟ و این مجهول در شرایط مختلف چگونه تغییر می‌کند، و چرا؟ این تحقیقات افراد را در موقعیت های کاملاً طبیعی و نه در موقعیت های مصنوعی و آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار می دهند دراین تحقیقات اغلب چندین شیوه کیفی مورداستفاده قرار میگیرد

متدهای پژوهشهای کیفی ازدیرباز برای توضیح و تفسیرپدیده های اجتماعی بکار رفته و می روند.(پذیرش درمان توسط بیمار، تصمیم گیری توسط مسئولین مراقبتهای بهداشتی) روش‌های پژوهش کیفی و کمی می توانند مکمل یکدیگر باشند

روشهای انجام مطالعات کیفی کدامند؟

  • Qualitative interviews
  • Delphi (consensus method)
  • nominal group technique (expert panel)
  • Focus groups
  • Observational methods
  • case studies

. . .

*****

اصلاحات نظام سلامت چرا؟ و چگونه؟۹۹۰۱۲۲

ارائه خدمات سلامت ۵۵۰ سال قبل در اروپا:

—بهترین بیمارستان اروپا در سال ۱۵۳۶ میلادی در پاریس به شرح زیر بود:

—بیماران زن و مرد، کوچک و بزرگ، زائو و مسلول و… روی علف خشک روی زمین در فضایی متعفن و پر از مگس با غذای ناکافی و نامناسب کنار هم بستری شده بودند.

—جسد مرده ها معمولا ۲۴ ساعت کنار بیماران دیگر می ماند و مگس ها سبز رنگ دور آنها جمع می شد.

—منبع: Max Nordau،  ماکس نردا پزشک بیمارستان هتل دیو در پاریس بود

ارائه خدمات سلامت در ۱۰۰۰ سال قبل در کشورهای اسلامی:

—شرح بیمارستان هزار سال قبلِ کشورهای اسلامی در نامه یک بیمار به پدرش:

—پدر عزیزم! تو می‌پرسی که آیا وقتی به ملاقاتم می آیی برایم پول بیاوری؟ هرگاه از بیمارستان مرخص شوم بیمارستان یک دست لباس نو و پنچ سکه طلا به من خواهد داد برای اینکه مجبور نباشم بلافاصله سرکار بروم

—…رختخوابها نرم ملافه ها از پارچه سفید دمشقی و بالاپوش هایی مثل مخمل، با آب لوله کشی متصل به منبع آب

—بخش های تخصص مستقل و راند روزانه رئیس بیمارستان به همراه معاونینش و پزشکان و پرستاران

—منبع: کتاب Allahs sonne uber dem abendland; unser arabisches Erbe

خوب حال وضع کنونی را مقایسه کنیم؟

نیروهای محرکه اصلاحات  بخش سلامت چیست؟

هزینه های فزاینده:

  1. تغییرات دموگرافیک: جمعیت مسن تر، جمعیت آگاه تر
  2. بیماریهای جدید، بعلت بهبود وضع سلامتی، افزایش سرباری
  3. فناوری های جدید، داروهای جدید و بعضاً غیر ضروری، روشهای تشخیصی
  4. کاهش risk pooling

انتظارات فزاینده مردم

  1. اقتصادی: تمایل و توان پرداخت مردم، جبران گذشته، توقع حاصل از بهبود اقتصادی
  2. اجتماعی: دهکده جهانی، مقایسه و تقلید، درخواست خدمات سلامتی برای بهبود QOL
  3. سیاسی: دموکراسی: افزایش فشار مردم بر دولت، نظام سلامت ابزار انتخاباتی

محدودیت در ظرفیت پرداخت هزینه مراقبت سلامت

  1. عدم تناسب تخصیص منابع به بخش سلامت با انتظارات
  2. بحرانهای اقتصادی و تأثیر برسلامت فقرا
  3. کاهش درآمد برخی کشورها در بحرانهای اقتصادی
  4. رکود اقتصادی منجر به کاهش درآمد مالیاتی می شود

شک به مناسبت وضع موجودSkepticism

  1. تلاش منفعت طلبان بخش غیر دولتی: عدم شفافیت در اهداف شرکت ها و NGOs
  2. ناکارآمدی در برخی از نظامهای دولتی
  3. مقایسه غیر معقول

دکمه های اصلاح نظام سلامت: Control Knobs

  1. —Financing
  2. —Payment system
  3. —Organization
  4. —Regulation
  5. —Behavior

*****

معرفی درس رهبری، مدیریت و اقتصاد آموزش

کلیپ فوق نسبت به معرفی درس  رهبری، مدیریت و اقتصاد آموزش دانشجویان ارشد آموزش پزشکی  می پردازد 

*****

EHR پرونده الکترونیک سلامت

تعریف پرونده الکترونیکی سلامت:

  • پرونده الکترونیکی سلامت عبارت است مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن -مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی-) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات بدست آمده از اتوپسی، محل دفن و…)
  • این پرونده مبتنی بر جمعیت بوده و ضمن فراهم کردن امکان تداوم مراقبت سلامت از سطح یک تا سطوح تخصصی و فوق تخصصی داده ها را به صورت مداوم و با گذشت زمان همراه با ارائه خدمت ثبت کرده و در صورت نیاز، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص، تمام یا بخشی از آن را به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار خواهد داد. 
  • سامانه پرونده الکترونیک سلامت ابزاری است که ضمن فراهم کردن امکان برقراری برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، تیم پزشکی خانواده را بسان نخ تسبح به هم مرتبط و متصل می کند
  • این سامانه منجر به کاهش خطا های پزشکی شده
  • و می تواند راهنماهای بالینی (که به موجب قانون موظف به اجرای آنها هستیم) را در (به گونه ای که امکان عدول غیر مجاز از آنها وجود نداشته باشد) را در نظام سلامت مستقر نماید

پرونده الکترونیک سلامت چه می کند؟
با روش های زیر به ارتقای سلامت کمک می کند

  • پیشگویی خدمات مورد نیاز
  • مدیریت سلامت
  • مدیریت ارائه خدمات سلامت
  • پایش و ارزشیابی برنامه ها
  • مدیریت عملکرد کارکنان
  • تأمین تصویری کامل از سلامت فرد و جامعه
  • تعیین قیمت تمام شده خدمات
  • جلوگیری از هدر رفتن منابع
  • تکریم مراجعین
  • تأمین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری

اهداف راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت :

  • هدف اصلی:

–ارتقاء کیفی و کمی خدمات سلامت بصورتی که صحیح تر، بموقع تر با کیفیت‌تر و اثربخش‌تر و اقتصادی‌تر صورت گیرد .

اهداف اختصاصی:

  • کاهش هزینه‌های دسترسی به اطلاعات سلامت
  • دسترسی به اطلاعات سلامت بدون محدودیت زمانی و مکانی
  • امکان پشتیبانی اطلاعاتی از سامانه پشتیبانی از تصمیم‌گیری بالینی CDSS
  • امکان ارایه خدمات سلامت در حوادث و شرایط غیر مترقبه
  • کاهش خطا در ارایه خدمات سلامت
  • افزایش سرعت در ارایه خدمات سلامت
  • بهبود نظام مراقبت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر
  • کاهش هزینه‌های هزینه ثبت اطلاعات، مدیریتی و سرباری خدمات سلامت
  • آموزش و ارتقا سطح دانش سلامت شهروندان
  • ارتباطات یکپارچه مراکز خدمات سلامت مختلف در ارایه خدمات
  • افزایش نظارت و کنترل برکیفیت خدمات سلامت و کاهش خدمات تکراری
  • استقرار گایدلاین ها و نظارت بر حسن اجرای قوانین مربوط به امور پزشکی
  • حفظ و حمایت از حقوق بیماران در برابر شاغلان حرف پزشکی
  • پایش خدمات ارائه شده و محاسبه حق‌الزحمه مجریان
  • حمایت از بیماران خاص در ارایه خدمات سلامت مورد نیاز
  • کنترل ‌نحوه توزیع و دسترسی به اطلاعات سلامت شهروندان در کشور
  • فراهم کردن گزارش های آماری و اطلاع برخط از وضعیت شاخص های مهم
  • امکان هوشمند سازی و ارائه آلارم های لازم
  • کم یا حذف خطا های انسانی در تجویز
  • کمک به تعیین اولویت های ملی سلامت
  • فراهم کردن شرایط پزشکی و مشاوره از راه دور
  • کمک به عدالت در ارائه خدمات سلامت
  • تعیین اثربخشی خدمات
  • پایش و ارزشیابی خدمات
  • تحلیل های اقتصاد سلامت
  • پیگیری های های حقوقی

وضعیت سامانه های پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت

  • درحال حاضر چند سامانه پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت مشغول به کار هستند که شامل سامانه سیب، سینا و ناب می باشند
  • سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) حدود ۷۰ میلیون فرد را ثبت نام کرده و در اکثر نقاط کشور (بجز خراسان رضوی و گلستان) فعال است
  • تا زمان ارائه این مطلب بیش از ۴۰ میلیون نفر از طریق این سامانه خدمات سلامت دریافت کرده اند
  • این سامانه حدود ۱۳۰ هزار کاربر ستادی و محیطی داشته که در هر روز به حدود هفتصد هزار نفر خدمت ارائه می کنند

 

*****

 بسمه تعالی

حمایت طلبی(advocacy) برای ارتقای سلامت

حمایت طلبی برای سلامت قسمت اول

حمایت طلبی برای سلامت قسمت دوم

فرمت گزارش طراحی سند حمایت طلبی برای ارتقای سلامت

  حمایت طلبی Advocacy  عبارت است از:

–ارائه یک موضوع و جلب توجه افراد و گروه های مختلف

–شناسایی یک مشکل و استفاده از خرد و نیروی جمعی برای حل آن

–غلبه بر موانع ساختاری با تغییر موضع و رفتار افراد خاص

–فرآیند اثرگذاری بر تصمیم گیرندگان

–صحبت کردن، جلب توجه به یک موضوع مهم و هدایت تصمیم گیرندگان به سمت راه حل با استفاده از:

  • تشکیل ائتلاف
  • تدوین سند حقایق
  • کاربرد رسانه(ابر حمایت طلبی)
  • لابی

– حمایت طلبی مجموعه فعالیتهای فردی یا گروهیِ حمایت طلبان است که سعی دارد با تغییر:

  •  آگاهی، نگرش و رفتارِ افراد ویژه، از نفوذ و قدرت آنان برای تصویب مقررات و برنامه ای خاص یا تغییر منابع و موقعیت ها به نفع افراد یا اهداف خاص استفاده کند

– چرا باید از حمایت‌طلبی استفاده کنید؟

  • چون می خواهیم در حوزه های زیر تغییر ایجاد کنیم:

       –سیاست policy

       –برنامه program

      –موقعیت position

     –تخصیص منابعresource allocation

موضوعات اصلی در حمایت‌طلبی

  • Leadership development
  • Coalition building
  • Networking
  • Political Lobbying
  • Promoting legislative change
  • Briefing media
  • Counteracting opposition

ساختار مبتنی بر وظایف

 

سخنرانی موثر

مبحث سخنرانی موثر

سخنرانی یکی از مهارت های پایه استادان دانشگاه و سایر مدرسان می باشد، محتوای الکترونیکی فوق به توضیح در مورد موضوعات زیر می پردازد

  1. توان انجام و ارائه یک سخنرانی موثر و با کیفیت چه فوایدی برای شما خواهد داشت؟
  2. هر کدام از عوامل زیر چگونه بر اثر بخشی کلاس موثرند؟
    1. دانشجو
    2. استاد
    3. فضای فیزیکی کلاس
    4. رسانه آموزشی
    5. محتوای آموزشی
    6. بازار کار
  3. روش های علاقه مند کردن افراد به سخنرانی چیست؟
  4. مزایا و محدودیت های تدریس با استفاده از روش سخنرانی کدام است؟
  5. ویژگی های سخنرانی موثر چیست؟
  6. هفت پیام یک سخنران خوب برای مخاطبانش
  7. چگونگی تهیه سخنرانی و آماده سازی خود برای ارائه سخنرانی
  8. پنج ویژگی که لازمه برقراری ارتباط موثر است
  9. مواردیکه در سخنرانی موجب کسالت مستمعین می شود
  10. روش های جلب توجه مخاطبین
  11. نقش زبان بدن در سخنرانی
  12. چگونه می توان در یک جلسه سخنرانی دانشجویان را فعال نگهداشت؟

توضیح روش برگزاری آزمون آسکی ویژه مراقبین سلامت

سوانح و حوادث